Na wstępie informacja o szkoleniach ADR, które moja firma zamierza uruchamia od lipca tego roku. Szkolenia będą odbywać się w Łodzi w budynku znajdującym się przy Alei Marszałka Józefa Piłsudskiego 135. Informacje na temat szkoleń są zamieszczane pod adresami:
www.szkolenia-adr-lodz.pl
http://www.wlodarczyk-szkolenia.pl/szkolenia-adr-lodz/
Przewóz w sztukach przesyłki - wyłączenia
Przewóz w sztukach przesyłki to na przykład przewóz
w kanistrach, bębnach (popularnie nazywanych beczkami), butlach ciśnieniowych
(np. gaz LPG), lub tak zwanych dużych pojemnikach do przewozu luzem (DPPL) –
popularnie zwanych mauzerami.
Jeżeli
przykładowo, na stację paliw podjeżdża rolnik i chce nalać do 5 beczek 200
litrowych olej napędowy, lub benzynę, to firma prowadząca stację paliw staje
się nadawcą materiału niebezpiecznego, a rolnik staje się przewoźnikiem.
Operacja taka podlega pod przepisy dotyczące przewozu materiałów
niebezpiecznych. Jeżeli rolnik wleje olej napędowy do nieszczelnych beczek po
kapuście, jeżeli zdarzy się wypadek, beczki się powywracają i olej napędowy się
wyleje, wówczas ten, kto beczki napełnił, będzie współwinny. Jeżeli
sami dostarczamy komuś benzynę, olej napędowy lub inne materiały ciekłe
zapalne w opakowaniach, takich jak bębny, kanistry lub DPPL-e, czyli gdy
jesteśmy równocześnie nadawcą i przewoźnikiem, to taka operacja też powinna się
odbywać zgodnie z przepisami ADR-u.
W tym zakresie do omówienia jest
kilka tematów. A pierwszym z nich są tzw. wyłączenia lub zwolnienia, czyli
sytuacje, w których przewóz towaru należącego do towarów niebezpiecznych może się odbywać bez spełnienia
ogromnej części wymagań zapisanych w przepisach ADR-owskich Najprostszy i
przemawiający do każdego przykład. Alkohol etylowy w dużym stężeniu (spirytus)
jest łatwopalny i jest materiałem klasy 3 według ADR. Przewóz w cysternie
wymaga spełnienia wszystkich wymagań ADR. Ale jeżeli ktoś kupuje pół litra
spirytusu, żeby w domu sporządzić z niego popularny napój, to przepisami
ADR-owskimi oczywiście przejmować się nie musi. Nie musi na torbie, w której
umieścił butelkę naklejać nalepek z ognikiem, ani oznakowywać samochodu tablicą
barwy pomarańczowej. Nieświadomie korzysta bowiem z przepisów ADR-owskich
zawartych w rozdziale 1.1.3 ADR omawiających „zwolnienia”.
Rozdział „zwolnienia” jest
podzielony na kilka podrozdziałów. Opisane są tam najróżniejsze przypadki,
niektóre wręcz śmieszne. Na przykład zwalnia się z przepisów ADR-owskich
przewóz gazu rozpuszczonego w napojach, czyli np. w pepsi coli, czy sprężony
gaz w piłkach używanych w celach sportowych. Wszystkich tego typu przypadków
omawiać nie ma sensu, omówię te najważniejsze.
Zwolnienie dotyczące osób fizycznych
Przepisy
zawarte w ADR nie mają zastosowania m.in. do przewozu towarów niebezpiecznych
przez osoby fizyczne (czyli na
przykład rolnika), jeżeli towary te znajdują się w opakowaniach stosowanych w sprzedaży detalicznej (bliższej
definicji takich opakowań nie ma) i służą tym osobom do osobistego użytku, użytku
w gospodarstwie domowym (sądzę, że można pod to podciągnąć gospodarstwo
rolne) lub w związku z ich aktywnością
sportowo – rekreacyjną, pod warunkiem,
że zastosowano środki zapobiegające uwolnieniu się zawartości w normalnych
warunkach przewozu. Ale to nie wszystko. Jeżeli towary te są materiałami ciekłymi zapalnymi przewożonymi w
naczyniach do wielokrotnego napełniania, napełnionych przez osobę fizyczną lub
na potrzeby tej osoby, to całkowita ich ilość nie powinna przekraczać 60 litrów
na naczynie i 240 litrów na jednostkę transportową. I jeszcze jedno ważne
ograniczenie. Towary niebezpieczne
znajdujące się w DPPL, dużych opakowaniach lub w cysternach nie są uważane za
towary znajdujące się w opakowaniach stosowanych w sprzedaży detalicznej.
Zwolnienie dotyczące przewozów realizowanych przez
przedsiębiorstwa - przewozów mających charakter pomocniczy w stosunku do
podstawowej działalności
Kolejne wyłączenie brzmi następująco. Przepisy
zawarte w ADR nie mają zastosowania do przewozu towarów niebezpiecznych
wykonywanego przez przedsiębiorstwa w przypadkach, gdy ma on charakter
pomocniczy wobec ich zasadniczej działalności, np. dostaw na teren budów,
zwrotów z terenów budów oraz dostaw lub zwrotów w związku z przeglądami,
naprawami i utrzymaniem urządzeń, w ilościach nie większych niż 450 litrów na
opakowanie i w ramach maksymalnych ilości podanych w rozdziale 1.1.3.6. Należy
zastosować środki zapobiegające uwolnieniu się zawartości opakowań w normalnych
warunkach przewozu. Dalej przepis ten jest rozwinięty następująco. Przewóz
wykonywany przez przedsiębiorstwa w celu ich zaopatrzenia lub wewnętrznej lub
zewnętrznej dystrybucji nie podlega niniejszemu zwolnieniu. Przepis ten można
zatem zastosować, gdy na przykład firma chce zawieźć na budowę butle z gazami
technicznymi używanymi do spawania, olej napędowy do agregatu prądotwórczego
pracującego na budowie itp. Ale jeżeli
firma w ramach swojej nawet drugoplanowej działalności musi korzystać
systematycznie z dostaw jakiegoś towaru niebezpiecznego, to zwolnienie to już
nie obowiązuje. Aby do końca ten przepis zrozumieć trzeba poznać bardzo ważny
przepis 1.1.3.6. ale o tym przepisie nieco dalej.
Zwolnienie dotyczące przewozu paliw płynnych
Przepisy zawarte w ADR nie
mają zastosowania do przewozu paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu i
służącego do jego napędu lub do napędu jego wyposażenia, w związku z
wykonywaniem operacji transportowej. Paliwo to może być przewożone w
zbiornikach stałych, połączonych bezpośrednio z silnikiem pojazdu lub jego
dodatkowym wyposażeniem lub w przeznaczonych do tego celu zbiornikach
przenośnych (na przykład kanistrach). Pojemność całkowita zbiorników stałych
nie może przekraczać 1500 litrów na jednostkę transportową, pojemność zbiornika
umieszczonego na przyczepie nie może przekraczać 500 litrów. W zbiornikach
przenośnych dopuszcza się przewóz najwyżej 60 litrów paliwa na jednostkę
transportową. Najważniejsze z tego jest to, że zwolnienie to nie pozwala zabrać
na zapas paliwa do kanistrów w ilościach większych niż 60 litrów łącznie.
Wzięcie ilości większej jest możliwe, ale wtedy zaczynają obowiązywać inne
przepisy ADR.
Moim
zdaniem zwolnienie dotyczące przewozów przez osoby fizyczne na potrzeby
gospodarstw domowych może być zastosowane również w przypadku paliw. Czyli inną
jest sytuacja, gdy samochód firmowy chce ruszyć w drogę (fachowo się wyrażając
– ma być wykonana operacja transportowa) i kierowca bierze na zapas cztery
kanistry po 60 litrów, a czym innym jest sytuacja gdy takie cztery kanistry
bierze rolnik, czyli osoba fizyczna na potrzeby gospodarstwa domowego. W
przypadku kierowcy zwolnienie z przepisów ADR nie może być zastosowane, ale w
przypadku rolnika wiozącego olej na potrzeby gospodarstwa już może.
Zwolnienie dotyczące ilości przewożonych w jednostce transportowej, czyli ważny przepis 1.1.3.6.
Przepis
ten dotyczy przypadków, kiedy ilości materiałów niebezpiecznych, niezależnie od
rodzaju i celu przewozu, nie przekraczają pewnych określonych w ADR ilości.
Wtedy pewne rygory ADR znikają, ale nie
wszystkie. Przykładowo, dla oleju napędowego ilością graniczną jest 1000
litrów, a w przypadku benzyny są to tylko 333 litry i dodatkowo trzeba
wiedzieć, że podane ilości dotyczą łącznej pojemności nominalnych naczyń
użytych do przewozu.
2. Nie obowiązują przepisy dotyczące wyposażenia ppoż., z jednym zastrzeżeniem. W pojeździe musi być co najmniej 1 gaśnica 2 kg
3. Nie trzeba wyposażać kierowcy w inne wyposażenie wymagane przez ADR (latarki, kliny, znaki ostrzegawcze itd.)
4. Kierowca nie musi przechodzić szkolenia ADR – potwierdzonego zaświadczeniem wystawionym według wzoru obowiązującego dla kierowców ADR,
5. Pojazd nie musi być oznakowany tablicami pomarańczowymi.
Ale
w dalszym ciągu obowiązują przepisy dotyczące sposobu pakowania, oznakowywania
sztuk przesyłki, czy dokumentów przewozowych.
Czyli jeśli rolnik chce, aby na stacji nalać mu 4 bębny 200 litrowe
olejem napędowym, to można to zrobić nawet wówczas gdy samochód nie jest
oznakowany tablicami pomarańczowymi, jeśli rolnik nie jest kierowcą ADR-owskim,
jeśli nie ma wyposażenia ADR, ale bębny muszą spełniać wymagania ADR, każdy
bęben powinien zostać oznakowany zgodnie z ADR-em, a rolnik powinien otrzymać
na drogę dokument przewozowy.
Jakie
są ilości graniczne w przypadku towarów należących do klasy 3 (materiały ciekłe
zapalne) i dla gazu LPG ? Zależy to od tak zwanej kategorii transportowej, to
której został zaliczony w ADR dany towar niebezpieczny. Upraszczając nieco
można powiedzieć, że towary należące do klasy 3 i II grupy pakowania (takie jak
benzyna, benzen, aceton, alkohol etylowy) oraz gazy palne zalicza się do
drugiej kategorii transportowej i dla tych towarów maksymalna ilość według
punktu 1.1.3.6 ADR wynosi 333 jednostki. Dla towarów zaliczanych do klasy 3 i
III grupy pakowania (olej napędowy, opałowy, niektóre paliwa lotnicze)
maksymalna ilość na jednostkę transportową pozwalająca stosować przepisy punktu
1.1.3.6 wynosi 1000 jednostek.
W
przypadku przewozu towarów należących do różnych kategorii transportowych
dokonuje się następującego przeliczenia. Ilość towarów należących do kategorii 1 mnoży się przez 50, ilość towarów należących do kategorii 2 mnoży się przez 3 i dodaje się ilość towarów należących do kategorii
transportowej 3. Jeśli otrzymana liczba jest niższa niż 1000 wówczas wyłączenia
zgodne z punktem 1.1.3.6 można dalej stosować.
Przy
czym definicja pojemności nominalnej była wyjątkowo udziwniona.
„Pojemność nominalna
naczynia” oznacza nominalną
objętość
materiału
niebezpiecznego zawartego w tym naczyniu, wyrażoną w litrach.”
Ten zapis był
tak niejasny, że był różnie interpretowany. Moim zdaniem
interpretacja powinna być następująca. Mamy naczynie do którego można
maksymalnie nalać 200 litrów. Wlewamy do naczynia 100 litrów oleju napędowego
na stacji paliw. Dystrybutor ma jakąś tam dokładność. Czyli dystrybutor pokazał
100 litrów, a faktycznie wlane zostało 99,5 litra. Ilość rzeczywista jest równa
zatem 99,5 litra, ale ilość nominalna wlana do naczynia to 100 litrów. Czyli w
tym przypadku, zgodnie z tą niezbyt mądrą definicją, objętość nominalna
naczynia wynosi 100 litrów, a nie 200 litrów. Według innej interpretacji objętość
nominalna naczynia w takim przypadku wyniesie 200 litrów. Na szczęście te dylematy zniknęły, bowiem w ADR wersja 2015 pojawiły się w tym zakresie bardzo
jednoznaczne zapisy. Ważne jest to co jest nominalnie w naczyniu a nie
objętość maksymalna naczynia.
Przykład.
Rolnik chce aby mu załadować 650 litrów oleju napędowego do 4 bębnów 200
litrowych i 100 litrów benzyny też do bębna 200 litrowego.
Sprawdzenie: dla
benzyny (2 kat. transportowa) pojemność nominalna naczynia to 100, a dla oleju
napędowego (3 kat. transportowa) pojemność łączna naczyń wynosi 650. Liczymy:
100
* 3 + 650 = 950 czyli liczba 1000 nie została przekroczona, zatem uproszczenia
przewidziane w 1.1.3.6. ADR stosować można.
Ale
gdyby benzyny wlano 120 litrów to rachunki dadzą wartość wyższą niż 1000 (120 x
3 + 650 = 1010) czyli uproszczenia przewidziane w 1.1.3.6 już nie mogą być
zastosowane.
Muszą
być stosowane wszystkie wymagania ADR, czyli kierowca musi mieć szkolenie ADR,
samochód musi być prawidłowo oznakowany, kierowca musi otrzymać dokument
przewozowy, instrukcję bezpieczeństwa, musi mieć pełne wyposażenie ADR i sprzęt
gaśniczy na pojeździe, bębny muszą być opakowaniami ADR-owskimi, prawidłowo
oznakowanymi. Dodatkowo, ilości towarów niebezpiecznych załadowane w ten sposób
rolnikowi należy uwzględnić w sprawozdaniu rocznym w pozycji ilość załadowana w
sztukach przesyłki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz