Na wstępie informacja o szkoleniach ADR, które moja firma
zamierza uruchamia od lipca tego roku. Szkolenia będą odbywać się w
Łodzi w budynku znajdującym się przy Alei Marszałka Józefa Piłsudskiego
135. Informacje na temat szkoleń są zamieszczane pod adresami:
www.adr-lodz.pl
www.szkolenia-adr-lodz.pl
http://www.wlodarczyk-szkolenia.pl/szkolenia-adr-lodz/
Kontynuuję tematykę związaną z wymaganiami
stawianymi cysternom. Tym razem o kupowaniu cystern poza granicami kraju.
Na stronie TDT znajdują się wymagania jakie
muszą być spełnione przy sprowadzeniu cystern z zagranicy. Cytuję dalej te
przepisy, dodając swój komentarz. Dla odróżnienia, mój komentarz wyróżniony
jest czerwoną czcionką.
INFORMACJA
O MINIMALNYM ZAKRESIE WYMAGANYCH
DOKUMENTÓW DLA CYSTERN DROGOWYCH PRZEZNACZONYCH DO PRZEWOZU TOWARÓW
NIEBEZPIECZNYCH WG UMOWY ADR
W celu ułatwienia użytkownikom i
usprawnienia procedury przyjęcia pod dozór cystern drogowych przeznaczonych do
transportu towarów niebezpiecznych, Transportowy Dozór Techniczny poniżej
przedstawia podstawowe informacje dotyczące minimalnego zakresu dokumentacji
wymaganej dla cystern drogowych, przeznaczonych do transportu towarów
niebezpiecznych wg Umowy ADR.
- Przed dopuszczeniem zbiornika (cysterny) do eksploatacji, wnioskodawca (wlaściciel/użytkownik, importer) zgłasza pisemnie wniosek o określenie warunków przyjęcia pod dozór techniczny urządzenia, do właściwego terenowo Oddziału Terenowego TDT, w celu przyjęcia pod dozór techniczny urządzenia. Czyli w naszym rejonie należy odpowiednie pismo skierować do Oddziału Terenowego TDT w Warszawie ul. Czerniakowska.
- Do wniosku, o którym mowa powyżej, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji (cysterny sprowadzone mają jeden komplet dokumentacji i w tym przypadku ten jeden komplet wystarczy. Drugi, a nawet trzeci egzemplarz jest tworzony w ramach procedury związanej z przyjęciem) zawierającej co najmniej:
- oryginał lub kopie świadectwa zatwierdzenia typu potwierdzające zgodność konstrukcji z wymogami ADR – 6.8.2.3.1 Umowy ADR, Kopia nawet bardzo licha jest przyjmowana. Zatwierdzenie typu jest nieraz w kilku wersjach. To znaczy istnieje wersja pierwotna zatwierdzenia, która później w kolejnych latach bywa uzupełniana o załączniki. Jeśli cysterna była wyprodukowana na podstawie zatwierdzenia typu, do którego powstały uzupełnienia w postaci załączników, to niezbędne są również kopie wszystkich załączników. Brak któregokolwiek załącznika będzie przez TDT podważony.
- oryginał lub kopię (potwierdzona przez wytwórcę lub organ wystawiający) poświadczenia (protokołu) z badań odbiorczych przeprowadzonych u wytwórcy, wystawione przez właściwą władzę kraju wytwórcy lub organ kontrolny przez te władze upoważniony – 6.8.2.4.5 Umowy ADR, czyli jest to pierwszy (lub pierwsze) protokoły z badań wykonanych dla cysterny po wyprodukowaniu, a przed dopuszczeniem do eksploatacji.
- poświadczenia (protokoły) - oryginały z badań okresowych i pośrednich (z całego okresu eksploatacji), przeprowadzone przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego kraju poprzedniego użytkownika zagranicznego - 6.8.2.4.5 Umowy ADR, tutaj dozór podchodzi do tej sprawy wyjątkowo dogmatycznie. Czyli na przykład cysterna ma ważny jeszcze dokument „z czerwonym paskiem”, są badania z roku 2000, 2003, 2009, 2012 – brakuje z roku 2006. Rozum podpowiada, że to nie powinno mieć znaczenia, ale dozór żąda uzupełnienia i nie dopuszcza odstępstw od tej zasady.
- „świadectwo ADR” dopuszczające do przewozu towarów niebezpiecznych - 9.1.3 Umowy ADR, czyli dokument z czerwonym paskiem
- poświadczenie (lub homologacja) potwierdzające spełnienie przez pojazd – cysternę stateczności bocznej według Regulaminu 111 wystawione przez właściwą władzę kraju wytwórcy lub organ kontrolny przez tę władzę upoważniony – dotyczy pojazdów cystern zarejestrowanych za granica po raz pierwszy po 01 lipca 2004 r. oraz nowych pojazdów – cystern sprowadzonych po raz pierwszy do Polski; które badane są przy zastosowaniu ciśnienia próbnego poniżej 4 bar – 9.7.5.2 i 1.6.5.9 Umowy ADR, ta sprawa jest omówiona dalej osobno
- kopie atestów materiałowych zastosowanych do budowy zbiornika (dopuszcza się inne dokumenty np. wykaz materiałów atestowanych, w których zawarte są informacje o materiałach zastosowanych do budowy zbiornika cysterny)– PN EN 12972, Atesty muszą być kompletne – tzn. muszą być atesty wszystkich materiałów użytych do budowy – czyli materiały z których wykonane są dennice, płaszcz, falochrony, przegrody, kołnierze itd.
- kopie dowodu rejestracyjnego pojazdu cysterny.
- rysunek zestawieniowy zbiornika cysterny z uwzględnieniem w szczególności rozmieszczenia elementów zbiornika (np. plaszcza, den, przegród, rozmieszczenie elementów wzmacniających, wyposażenie zbiornika) z podaniem grubości ścianek (płaszcza, falochronów, przegród i dennic) – PN EN 12972, rysunków na tyle szczegółowych aby satysfakcjonowały TDT w dokumentacjach na ogół nie ma. Ale z tym nie ma problemu, można uzupełnić rysunki w Polsce na podstawie pomiarów z natury. Oczywiście rysunki może sporządzić wyłącznie zakład uprawniony przez TDT.
- rysunek zestawieniowy uwzgledniający sposób połączenia (mocowania) zbiornika z podwoziem (rama pośrednia) wraz z naniesionymi charakterystycznymi wymiarami dla danego sposobu zamocowania (jeżeli na innych rysunkach nie jest to pokazane) – PN EN 12972, jak wyżej - jest to do uzupełnienia w Polsce w zakładzie uprawnionym
- opis techniczny, zawierający parametry techniczne: pojemność całkowitą, pojemność komór (jeżeli występują), ciśnienie próbne, obliczeniowe i max ciśnienie robocze (całego zbiornika i komór, jeżeli ciśnienie komór jest inne niż całego zbiornika), prawidłowy kod cysterny, przeznaczenie, wykaz towarów niebezpiecznych wg ADR dopuszczonych do przewozu itd. - PN EN 12972, jak wyżej - jest to do uzupełnienia w Polsce w zakładzie uprawnionym
- schemat instalacji napełniająco - opróżniającej z zaznaczeniem armatury wchodzącej w jej skład, urządzeń zabezpieczających przed nadciśnieniem lub podciśnieniem z podaniem typów wyposażenia, wytwórców oraz podaniem parametrów, itd. Schemat instalacji powinien być zgodny z instrukcją obsługi i w pełni odzwierciedlać aktualne wyposażenie cysterny - PN EN 12972, jak wyżej - jest to do uzupełnienia w Polsce w zakładzie uprawnionym
- obliczenia sprawdzające grubość ścianek zbiornika cysterny z uwzględnieniem wytrzymałości na podciśnienie (jeżeli dotyczy), jak również mocowanie jego do podwozia pojazdu - PN EN 12972, jak wyżej - jest to do uzupełnienia w Polsce w zakładzie uprawnionym
- protokół z litrażowania – jeżeli jest wymagany przepisami ADR, z takim wymaganiem się dotychczas nie zetknąłem. Ale na pewno można to zrobić w Polsce.
- instrukcje obsługi i eksploatacji w języku polskim. Na pewno trzeba uzupełnić w kraju, ale oczywiście nie ma z tym problemu.
- Powyższe dokumenty są konieczne do otrzymania indywidualnych warunków technicznych przyjęcia cysterny pod dozór techniczny.
- Po spełnieniu powyższych wymagań
określone zostaną przez OT TDT (w którym został złożony wniosek)
indywidualne warunki techniczne przyjęcia cysterny pod dozór techniczny, w
których określony zostanie zakres badań i czynności, które wykona
inspektor TDT przed dopuszczeniem urządzenia do eksploatacji.
Praktyka wyglądała nieco prościej. Właściciel cysterny przesyłał dokumenty jakie posiadał do TDT w Warszawie. Stamtąd otrzymywał pismo, gdzie dozór wymieniał jakie dokumenty muszą znaleźć się w dokumentacji cysterny. To czego nie było w dokumentacji opatrzone było uwagą: „wymaga uzupełnienia”. W drugiej części pisma wyszczególniane były czynności jakie musiały być wykonane w Polsce (poza uzupełnieniem i uporządkowaniem dokumentacji). Czyli zawsze rewizja zewnętrzna, wewnętrzna, badanie budowy, próby szczelności i ciśnieniowa. Nieraz żądano wykonania badań dodatkowych, czyli na przykład wykonanie badań ultradźwiękowych spawów, przez uprawnione laboratorium. - W przypadku zmiany wnioskodawcy (właściciela, użytkownika) wymagania techniczne, na którego zostały wydane, tracą ważność. Nowy wnioskodawca, powinien wystąpić do właściwego terenowo Oddziału Terenowego TDT, o wydanie nowych wymagań technicznych. Czyli firma A składa wniosek, dostaje odpowiedź, nie kończy procedury przyjęcia pod dozór i cysternę sprzedaje firmie B. Wówczas uzgodnienia jakby w ogóle nie było. Firma B zaczyna wszystko od zera.
Jednocześnie
informujemy, że każdy przypadek związany z przyjęciem pod dozór techniczny
używanej cysterny drogowej do transportu towarów niebezpiecznych wg Umowy ADR,
jest rozpatrywany indywidualnie. W związku z czym zakres wymaganych dokumentów,
w technicznie uzasadnionych przypadkach, może być zmieniony.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A teraz
dodatkowo omawiam sprawę stateczności pojazdów cystern, bowiem często brak
odpowiednich dokumentów stanowi istotną przyczynę trudności z przyjęciem
cysterny pod polski dozór techniczny. Ponownie cytuje informację ze strony TDT
uzupełniając ją własnymi uwagami (pisanymi czerwonym kolorem)
STATECZNOŚĆ POJAZDÓW - CYSTERN
Pojazdy
- cysterny przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych muszą spełniać
wymagania części 9, a w szczególności wymagania działu 9.7 Umowy europejskiej
ADR w zakresie stateczności bocznej, tj. m.in. muszą być spełnione:
WYMAGANIA DODATKOWE DOTYCZĄCE
POJAZDÓW-CYSTERN (CYSTERN STAŁYCH), POJAZDÓW-BATERII I KOMPLETNYCH LUB
SKOMPLETOWANYCH POJAZDÓW UZYWANYCH DO PRZEWOZU TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH W
CYSTERNACH ODEJMOWALNYCH O POJEMNOŚCI POWŻEJ 1 m3 LUB W KONTENERACH-CYSTERNACH,
CYSTERNACH PRZENOŚNYCH LUB MEGC O POJEMNOŚCI POWYŻEJ 3 m3 (POJAZDY FL, OX i AT)
9.7.5
|
Stateczność
pojazdów-cystern
|
9.7.5.1
|
Całkowita szerokość powierzchni oparcia o podłoże
(odległość pomiędzy zewnętrznymi punktami styku podłoża z prawą i lewą oponą
tej samej osi) powinna być równa co najmniej 90% wysokości środka ciężkości
dla obciążonego pojazdu-cysterny. W przypadku ciągnika siodłowego z naczepą,
masa przypadająca na osie załadowanej naczepy nie powinna przekraczać 60%
dopuszczalnej masy całkowitej całego zestawu.
|
9.7.5.2
|
Ponadto, pojazdy-cysterny z cysternami stałymi o
pojemności powyżej 3 m3, przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych w
stanie ciekłym lub stopionym, badane przy zastosowaniu ciśnienia próbnego
poniżej 4 bar (400 kPa) powinny spełniać wymagania dotyczące stateczności
bocznej określone w Regulaminie EKG Nr 111, wraz z późniejszymi zmianami,
zgodnie z podanymi tam datami obowiązywania tych wymagań. Niniejszy przepis
dotyczy pojazdów-cystern zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca
2003r.
Tutaj wyjaśniam rozbieżność dat. Przepis w części 9 ADR podaje datę 30 czerwca 2003. Ale istnieje przepis przejściowy, który mówi że jeżeli cysterny zarejestrowane do 30 czerwca 2004 nie spełniają warunku stateczności mogą być nadal używane. Czyli data 1 lipca 2004 podana wcześniej ma uzasadnienie. |
Na
podstawie powyższych wymagań pojazdy - cysterny o pojemności powyżej 3 m3 o
ciśnieniu próbnym poniżej 4 bar (400 kPa), zarejestrowane po raz pierwszy po dniu
30 czerwca 2003 r. (z uwzględnieniem przepisów przejściowych 1.6 Umowy ADR -
2005 r.) powinny spełniać wymagania Regulaminu Nr 111 EKG ONZ, tj. Jednolitych
przepisów dotyczących homologacji pojazdów cystern kategorii "N" i
"O" w zakresie stateczności bocznej, wraz z późniejszymi zmianami,
zgodnie z podanymi tam datami obowiązywania tych wymagań.
Transportowy Dozór Techniczny jest wyznaczoną przez Ministerstwo Infrastruktury jednostką badawczą w ramach Regulaminu Nr 111 . W związku z powyższym Transportowy Dozór Techniczny w Warszawie, przeprowadza badania stateczności pojazdów - cystern drogowych do przewozu materiałów niebezpiecznych na podstawie pkt. 9.7.5.2 Umowy europejskiej ADR i Regulaminu Nr 111 EKG ONZ. Badania te przeprowadzane są na stanowiskach badawczych znajdujących się w:
Transportowy Dozór Techniczny jest wyznaczoną przez Ministerstwo Infrastruktury jednostką badawczą w ramach Regulaminu Nr 111 . W związku z powyższym Transportowy Dozór Techniczny w Warszawie, przeprowadza badania stateczności pojazdów - cystern drogowych do przewozu materiałów niebezpiecznych na podstawie pkt. 9.7.5.2 Umowy europejskiej ADR i Regulaminu Nr 111 EKG ONZ. Badania te przeprowadzane są na stanowiskach badawczych znajdujących się w:
Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych, 05-230 KOBYŁKA,
ul. Napoleona 2, tel. (22) 786-18-57, fax.: (22) 786-18-30.
Przemysłowy Instytut Motoryzacji, 03-301 Warszawa,
ul. Jagiellońska 55, tel: (0 22) 811 14 21, (0 22) 811 24 80, fax.: (0 22) 811 60 28
po
złożeniu wniosku zawierającego:
- poświadczenie od producenta podwozia (kopia świadectwa homologacji wg Regulaminu Nr 105) oraz
- co najmniej załączniki (potwierdzone za zgodność), zgodne z wymaganiami pkt. 3 Regulaminu Nr 111, tj.:
- dokładny opis techniczny,
- fotografie i/lub schematy i rysunki pojazdu przedstawiające przód, bok i tył pojazdu,
- szczegółowe dane o masie pojazdu,
- rysunki przestawiające wysokość poziomu słupa cieczy przy wypełnieniu komór zbiornika =70% i
- wysokość zawieszenia zgodnie z pkt. 2.6.
- dokładne obliczenia środka ciężkości pojazdu gotowego do jazdy (pustego) i pojazdu obciążonego.
- protokoły z badań odbiorczych pojazdu cysterny (po jednym egzemplarzu) wykonane przez inspektora TDT
Po
pozytywnym sprawdzeniu wniosku przez Transportowy Dozór Techniczny w Warszawie
zostanie wyznaczony termin badania w ww. placówce badawczej, do której w
uzgodnionym terminie należy przedstawić pojazd - cysternę przygotowany do
badań.
Jak
widać z tego dosyć mętnego opisu (zacytowanego dosłownie) procedury związane z
badaniem stateczności bocznej w Polsce są rozbudowane biurokratycznie i dodatkowo są drogie. Nie ma przy tym
gwarancji, że badanie da wynik pozytywny. Zdarza się, że wynik jest negatywny,
czyli efektu zamierzonego nie ma, a pieniążki trzeba było zapłacić. Słyszałem o
nowej cysternie, wyprodukowanej w Polsce, która nie mogła przejść tego badania.
Czyli przy sprowadzaniu cystern z zagranicy trzeba bardzo mocno zainteresować
się, czy odpowiednie dokumenty potwierdzające stateczność boczną według
regulaminu 111 zostały za granicą wyprodukowane i czy są dołączone do
dokumentów cysterny.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oczywiście
przy sprowadzaniu cystern z zagranicy trzeba zwracać uwagę na wszystko to, o
czym pisałem w poprzednich dwóch odcinkach. Czyli należy zwracać uwagę na:
- tabliczkę fabryczną,
- grubości,
- stan zewnętrzny i wewnętrzny zbiornika,
- sposób zamocowania do podwozia,
- wykonane naprawy i czy naprawy mają ślad w dokumentach
cysterny.
Na rynku
niemieckim wiele cystern było dopuszczonych na podstawie przepisów krajowych i
były niezgodne z ADR-em. Tam jeździć mogły, u nas jeździć nie będą mogły. Albo
będą mogły, ale dozór zażyczy sobie dodatkowych badań. Czyli ważne jest
sprawdzenie, czy protokoły z badań cysterny są wystawiane na podstawie
przepisów ADR.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz