UMOWA EUROPEJSKA DOTYCZĄCA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWOZU
DROGOWEGO TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH (ADR) została sporządzona w Genewie 30
września 1957. Polska ratyfikowała umowę w 1975 roku. Stronami umowy jest 48
państw, w tym wszystkie państwa należące do Unii Europejskiej, oraz kilka
państw spoza Europy – Turcja, Kazachstan, Tunezja i Maroko. Sama treść umowy
jest krótka. Jest to jak gdyby słowo wstępne do szczegółowych regulacji, które
są zapisane w dwóch załącznikach do Umowy – załączniku A i załączniku B.
Załącznik A: „Przepisy ogólne i przepisy dotyczące materiałów i przedmiotów
niebezpiecznych” składa się z 7 rozdziałów od 1 do 7, a załącznik B „Przepisy
dotyczące środków transportu i operacji transportowych” składa się z dwóch
rozdziałów 8 i 9.
Tom 1 spis treści i Tom 2 spis treści
Tom pierwszy zawiera rozdziały od 1 do 3 (bez
przepisów szczególnych, ale wraz z tabelą zawierającą wykaz materiałów
niebezpiecznych), a tom 2 – pozostałe przepisy.
Rozdział
1- Przepisy ogólne
W tym rozdziale zawarte są między innymi przepisy
dotyczące wyłączeń, czyli sytuacji, w których można nie stosować przepisów ADR,
lub stosować je w nie pełnym wymiarze. Rozdział zawiera również podstawowe
definicje, omawia obowiązki uczestników przewozu, omawia sprawy związane z
ochroną towarów niebezpiecznych (w związku z zagrożeniem terrorystycznym),
sprawę szkoleń i kontroli przewozów w tym omówiona jest rola doradcy do spraw
bezpieczeństwa.
Rozdział
2 – Klasyfikacja
W rozdziale zawarte są przepisy dotyczące
klasyfikacji towarów niebezpiecznych. Każdy towar przed przewozem musi mieć
przypisany właściwy numer UN, musi być przypisany do odpowiedniej klasy i grupy
pakowania, musi mieć przypisany kod klasyfikacyjny. Nie zawsze jest to tak
proste jak w przypadku paliw, gdzie wiadomo, że benzyna ma numer UN 1203 a olej
napędowy UN 1202. Istnieje wiele skomplikowanych sytuacji, gdzie prawidłowe
zaklasyfikowanie wymaga zastosowania wielu przepisów i procedur badawczych opisanych
w rozdziale 2. Towary niebezpieczne zaliczane są do 13 klas według tak zwanego
niebezpieczeństwa dominującego. Poniżej klasy te są wymienione.
Klasa 1
Materiały i przedmioty wybuchowe
Klasa 2 Gazy
Klasa 3
Materiały ciekłe zapalne
Klasa 4.1
Materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe
odczulone
Klasa 4.2
Materiały samozapalne
Klasa 4.3
Materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne
Klasa 5.1
Materiały utleniające
Klasa 5.2
Nadtlenki organiczne
Klasa 6.1
Materiały trujące
Klasa 6.2
Materiały zakaźne
Klasa 7
Materiały promieniotwórcze
Klasa 8
Materiały żrące
Klasa 9 Różne
materiały i przedmioty niebezpieczne
Do towarów niebezpiecznych mogą należeć materiały (na przykład benzyna) lub przedmioty (na przykład akumulatory)
Rozdział
3 - Przepisy ogólne dotyczące wykazu towarów
niebezpiecznych
Rozdział 3, obejmujący przepisy ogólne, tabelę
towarów niebezpiecznych i przepisy szczególne. Tabela jest najważniejszą
częścią ADR. Każdy towar niebezpieczny musi mieć przypisany numer UN, a dla
każdego numeru UN w tabeli znajduje się szereg informacji dotyczących przewozu.
Poniżej przykład dla benzyny. Podane w poszczególnych kolumnach symbole są
opisane w podanych w nagłówku tabeli innych rozdziałach ADR.
Rozdział
4 - Przepisy dotyczące stosowania opakowań i cystern
W rozdziale opisane są metody pakowania towarów
niebezpiecznych (przy przewozach w tak zwanych sztukach przesyłki, czyli
beczkach, kanistrach itp.) oraz sposoby przewozu w cysternach. Omówione są miedzy innymi kody
cystern.
Rozdział
5 - Procedury nadawcze
W tym rozdziale podane są przepisy dotyczące
dokumentów przewozowych, oznakowania sztuk przesyłki, cystern i pojazdów.
Omówione są nalepki ostrzegawcze, tablice pomarańczowe i miejsca, gdzie powinny
być umieszczone. Pojazd przewożący towary niebezpieczne, w szczególności
cysterna, musi być prawidłowo oznakowany, Podobnie sztuka przesyłki musi być
odpowiednio oznakowana. W czasie transportu towarów niebezpiecznych w pojeździe
musi znajdować się dokument przewozowy.
Rozdział 6 - Wymagania dotyczące konstrukcji i badania opakowań i cystern
Jest to rozdział bardzo techniczny. Omówione są
opakowania, w tym duże pojemniki do przewozu luzem (fachowo zwane DPPL-ami, a
popularnie mauzerami). Podane są ich kody, oznakowania, badania jakim
podlegają. W rozdziale tym znajdują się również wymagania konstrukcyjne
cystern, podane są m.in. grubości jakie powinny mieć ścianki cysterny. Omówione
są oznakowania cystern, tabliczki znamionowe, częstotliwość i zakres badań.
Rozdział
7 - Przepisy dotyczące warunków przewozu, załadunku,
rozładunku oraz manipulowania ładunkiem
Tutaj podane są informacje o tym jakich towarów nie
można przewozić w jednym pojeździe. Podane są przepisy dotyczące nadzoru nad
pojazdami przewożącymi towary niebezpieczne i różne inne przepisy np. dotyczące
zakazu palenia, konieczności uziemiania cystern przy rozładunku i załadunku
itp.
W tym rozdziale znajdują się przepisy dotyczące
szkolenia kierowców ADR. Podane są wymagania dotyczące załogi pojazdu
przewożącego towary niebezpieczne i dokumentacji jaka powinna znaleźć się w
pojeździe. Ten rozdział opisuje także wyposażenie ppoż pojazdu i pozostałe
wyposażenie (kamizelki, kliny, latarki, łopata, itd.)
Rozdział
9 - Wymagania dotyczące konstrukcji i dopuszczenia
pojazdów
W tym rozdziale opisane są wymagania dla pojazdu.
Cysterna składa się jak gdyby z dwóch części – cysterny z armaturą i podwozia.
Pierwszą część sprawdza inspektor Transportowego Dozoru Technicznego, a drugą
diagnosta na stacji kontroli pojazdu. Pojazd musi spełniać określone w
przepisach ADR dodatkowe wymagania. Na przykład w przypadku przewozu benzyn
tachograf musi być w wykonaniu przeciwwybuchowym, musi być wyłącznik
akumulatora, a w pewnych sytuacjach cysterna musi posiadać zwalniacz i system
ABS. W rozdziale 9 znajduje się również opis dotyczący dokumentu „z czerwonym
paskiem”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz