Na
wstępie informacja o szkoleniach ADR, które moja firma uruchamia od
lipca tego roku. Szkolenia będą odbywać się w Łodzi w budynku
znajdującym się przy Alei Marszałka Józefa Piłsudskiego 135. Informacje
na temat szkoleń są zamieszczane pod adresami:
www.szkolenia-adr-lodz.pl
http://www.wlodarczyk-szkolenia.pl/szkolenia-adr-lodz/
Dzisiaj chciałbym przedstawić informacje dotyczące „dokumentu z czerwonym paskiem”, który tak naprawdę nosi nazwę „świadectwo dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych”, ale w dalszej części będę posługiwał się tą potoczną nazwą. Sprawy związane z tym dokumentem potrafią się nieraz pomylić. Powszechnie uważa się, że dokument ten dotyczy cystern, co nie jest do końca prawdą. Nie zawsze i nie w każdym przypadku cysterna musi posiadać dokument z czerwonym paskiem. Taka konieczność występuje tylko w przypadku cystern, które są równocześnie pojazdami, czyli w przypadku pojazdów cystern.
W przepisach ADR dokument z czerwonym paskiem opisany jest w ostatniej -
9 części, czyli części dotyczącej pojazdów. A co to jest pojazd. Nie siląc się na
wyszukaną definicję można powiedzieć, że pojazd to konstrukcja dostosowana do
tego, która może przemieszczać się w sposób bezpieczny po drogach i służąca do przewozu
ludzi lub ładunków. A więc pojazd będzie zawsze miał koła, hamulce, instalację
elektryczną, światła, zderzak itp., często kierownicę, akumulator, bak z
paliwem, itd. Zgodnie z ADR pojazd służący do przewozu towarów niebezpiecznych
w cysternach musi spełniać wymagania dla
pojazdu zapisane w 9 części ADR i
ta zgodność musi zostać potwierdzona dokumentem z czerwonym paskiem.
Według ADR wyróżnia się trzy typy pojazdów do przewozu w cysternach – FL,
AT i OX. W zależności od typu pojazdu, muszą one spełniać wymagania nieco
różniące się od siebie. Na przykład pojazd FL musi mieć między innymi tachograf
iskrobezpieczny (Ex) i główny wyłącznik akumulatorów, a pojazd AT takich akurat
wymagań spełniać nie musi. Pojazd AT wymagany jest m.in. do przewozu pewnych
rodzajów oleju napędowego, a pojazd FL do przewozu benzyn czy gazu LPG. Jeśli
wymagany jest pojazd FL, to nie można go zastąpić pojazdem innego typu. Jeśli
wymagany jest pojazd AT to może być zastosowany pojazd FL lub OX.
Czyli zgodnie z przepisami ADR każdy pojazd
służący do przewozu towarów niebezpiecznych w cysternach musi posiadać dokument
potwierdzający zgodność z wymaganiami ADR i tym dokumentem jest dokument z
czerwonym paskiem. A jakie pojazdy mogą służyć do przewozu w cysternach ? To na
pewno nie są tylko pojazdy cysterny takie jak naczepa cysterna czy
autocysterna. To mogą być również ciągniki siodłowe, różnego typu podwozia do
przewozu kontenerów cystern, podwozia typu BDF, czy nawet samochody typu
Mercedes Transporter, wewnątrz którego może być przewożona mała cysterna
przenośna.
Dokument z czerwonym paskiem jest zatem dokumentem wystawianym dla
pojazdu a nie dla cysterny, choć w większości przypadków oznacza to to samo, bo
w większości przypadków mamy do czynienia z pojazdem, który jest jednocześnie
cysterną. Tak jak na poniższych przykładowych zdjęciach.
Ale na pytanie czy może być tak, że jest przewożony
zgodnie z przepisami towar niebezpieczny w cysternie która nie ma dokumentu z
czerwonym paskiem – na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć twierdząco.
Tak, takie przypadki mogą mieć miejsce. Kontener cysterna umieszczony na
podwoziu, cysterna odejmowalna lub przenośna takich dokumentów mieć nie muszą a
nawet nie mogą bo takie cysterny nie są pojazdami.
Takie cysterny nie mają kół, nie mają własnej instalacji elektrycznej –
nie są zatem pojazdami. W takim przypadku cysterna nie będzie miała dokumentu z
czerwonym paskiem, ale musi mieć pozytywną i ważną decyzję Transportowego
Dozoru Technicznego zezwalającą na eksploatację. Ale pojazd, na którym tego
rodzaju cysterny są przewożone musi dokument z czerwonym paskiem posiadać.
Kto sprawdza pojazdy czy spełniają wymagania zapisane w części 9 ADR?
Robią to okręgowe stacje diagnostyczne. Po stwierdzeniu zgodności pojazdu z
wymaganiami określonymi w części 9 ADR dla pojazdu FL, AT lub OX wystawiony
jest przez stację diagnostyczną dodatkowy dokument. Jest on wystarczający do
wystawienia dokumentu z czerwonym paskiem dla pojazdów, które nie są cysternami,
na przykład dla ciągnika siodłowego. Dla pojazdów cystern wymagany jest
dodatkowo, poświadczony za zgodność, protokół z pozytywnym wynikiem badania
cysterny przeprowadzonym przez Transportowy Dozór Techniczny. Czyli obowiązują
tutaj dwa schematy:
Dokument z czerwonym paskiem ma w tym przypadku
datę ważności taką samą jak dokument ze stacji diagnostycznej, czyli może być
wystawiony maksymalnie na jeden rok.
W przypadku pojazdu cysterny data ważności dokumentu z czerwonym paskiem
nie może być późniejsza niż data ważności któregokolwiek z dokumentów
stanowiących podstawę do wystawienia dokumentu z czerwonym paskiem. Ponieważ
dokument ze stacji diagnostycznej wystawiany jest na jeden rok, to i ważność
dokumentu z czerwonym paskiem nie może obejmować okresu dłuższego niż jeden
rok. Ale jeśli wcześniej wyznaczony byłby termin badania dozorowego cysterny to
rzecz jasna tylko do tego terminu byłby ważny dokument z czerwonym paskiem.
Zatem jeśli upływa termin ważności dokumentu z czerwonym paskiem dla pojazdu
cysterny nie musi to oznaczać, że trzeba wykonywać badanie z udziałem
inspektora Transportowego Dozoru Technicznego. Może to oznaczać konieczność
badania na stacji diagnostycznej. Może też być i tak, że mimo że do badania na
stacji diagnostycznej jest jeszcze prawie rok, termin ważności czerwonego paska
mija znacznie wcześniej, bo wcześniej przypada termin badania dozorowego.
KTD. Kojarzycie? Warto zajrzeć na ich stronę https://ktd.eu/ – świetne części do samochodu?
OdpowiedzUsuńMi ostatnio po głowie chodzi eksport firmowych produktów na wschod. Wiem, ze musze spełnić normy gost i będę się w tej sprawie kontaktować z CCRW. Mam nadzieję, że uda nam się po nowym roku wysłac pierwsze towary.
OdpowiedzUsuńBlackjack at Casino Wyndham - MapyRO
OdpowiedzUsuńSearch 이천 출장안마 for Blackjack at Casino 안동 출장샵 Wyndham 전주 출장안마 in Wyndham, MS - Use this 목포 출장샵 simple form 남양주 출장안마 to find, search by date, number of rooms, and how much you'll pay.