Na wstępie informacja o szkoleniach ADR, które moja firma uruchamia od lipca tego roku. Szkolenia będą odbywać się w Łodzi w budynku znajdującym się przy Alei Marszałka Józefa Piłsudskiego 135. Informacje na temat szkoleń są zamieszczane pod adresami:
www.adr-lodz.plwww.szkolenia-adr-lodz.pl
http://www.wlodarczyk-szkolenia.pl/szkolenia-adr-lodz/
TEMPERATURA ZAPŁONU
Pracując z materiałami ciekłymi zapalnymi warto wiedzieć co to jest
temperatura zapłonu, ile ona wynosi dla najbardziej popularnych towarów
niebezpiecznych i jakie z tym się powinny wiązać środki bezpieczeństwa.
Najpierw definicja. Temperatura zapłonu to najniższa temperatura, w której pary
cieczy łatwopalnej zapalają się od zewnętrznego źródła zapłonu. Jeśli zatem
mamy ciecz o temperaturze zapłonu 30 stopni Celsjusza, wlejemy taką ciecz do
wiaderka, to po ogrzaniu cieczy do 20, czy do 25, czy nawet do 29 stopni nie
zapalimy jej od płonącej zapałki, od iskry przepuszczonej nad powierzchnią, a nawet
od płonącej pochodni. Żeby zapalić musielibyśmy ogrzać taką ciecz do 30 stopni
czyli do temperatury zapłonu lub do temperatury jeszcze wyższej. Ale zawsze,
żeby zapalić trzeba użyć zewnętrznego źródła zapłonu, czyli na przykład
zapałki, chyba że osiągniemy temperaturę samozapłonu. W tej temperaturze
zewnętrzne źródło zapłonu już nie jest potrzebne. Ale temperatury samozapłonu
są wysokie - sięgają kilkuset stopni. A jakie są temperatury zapłonu ? Poniżej
przykłady:
·
benzyna – od około minus 45 stopni do minus
50 stopni, a dla benzyny ekstrakcyjnej nawet minus 60 stopni C !!!
·
olej napędowy, opałowy – plus sześćdziesiąt kilka stopni
·
aceton – minus
17 stopni
·
alkohol etylowy – plus 12 stopni
·
toluen – plus
4 stopnie
·
propan - minus
95 stopni !!!
·
butan - minus
60 stopni !!!
Czyli wiadro z
benzyną + zapałka równa się pożar w każdej temperaturze, w której zazwyczaj
pracujemy. Żeby w sposób bezpieczny trzymać gaz LPG w wiaderku i bawić się nad
nim zapałkami musimy to robić w temperaturze bliskiej minus sto stopni. Ale olej
napędowy, czy opałowy są stosunkowo trudno palne. Można je zapalić po
podgrzaniu do temperatury ponad 60 stopni. Ale tutaj ważna uwaga. Olej napędowy
rozpylony w powietrzu tworzy mieszaninę wybuchową. Jeśli zawartość oparów
zawarty jest pomiędzy dolną a górną granicą wybuchowości to płonąca zapałka
spowoduje wybuch. Dolna granica wybuchowości to zaledwie około 1 procent
zawartości w powietrzu i takiej atmosfery można spodziewać się w zbiornikach z
olejem napędowym, na przykład w bakach samochodowych. Dlatego mimo tego, że
olej napędowy ma wysoką temperaturę zapłonu, to od czasu do czasu słychać o
wypadkach przy próbach spawania zbiorników po oleju napędowym, bez uprzedniej
neutralizacji zawartości zbiornika. Oczywiście pary innych cieczy palnych i
gazu LPG tworzą też mieszaniny wybuchowe w powietrzu a dolna granica
wybuchowości jest na poziomie od ułamka procenta do około 2 procent dla gazu
LPG
Faktycznie jeśli mówimy o takich rzeczach to jak najbardziej warto jest co nieco wiedzieć na temat towarów ADR. Moim zdaniem bardzo fajnie zostało opisane na stronie https://www.sendit.pl/blog/co-to-sa-towary-adr-i-dlaczego-nie-mozna-ich-nadawac-kurierem czym są takie towary i dlaczego żadna firma kurierska ich od nas nie weźmie.
OdpowiedzUsuńA czy znasz polską firmę Perun? Jest to firma, która specjalizuje się w produkcji narzędzi do spawania. Na polskim rynku działa od ponad 100 lat. U nich znajdziesz takie narzędzie jak na przykład palnik do grzania.
OdpowiedzUsuń